جوانان چرا؟

مقدمه:

 

در ميان انبوه مشکلاتی که جوانان امروزه را احاطه کرده است هيچ  مشکلی چون  غريزه ی  جنسی

 

سراپای  او  را  نمی سوزاند. در دوران جوانی شهوت يگانه حاکمی است که در کشور تن حکومت

 

می کند. گر  اين  غريزه  در دوران بحرانی به صورت صحيحی رهبری نگردد خرد کننده ترين ضربه

 

را  بر  پايه ی سعادت جوان خواهد زد. زيرا که اين خواسته در روح جوان کولاکی کرده و او را در

 

آستانه ی  انحرافات  روانی  و  بهره برداری های غير طبيعی می کشاند. از جمله ی اين انحرافات که

 

وحشتناک ترين و خانمانسوزترين آن ها بوده عمل کثيف و آلوده ی استمناء(عملی که به واسطه ی

 

آن  تحريک  شهوت  شده  و در حالت  بازی کردن  با  آلت  تنا سلی  از جوان خارج می شود. ) و

 

استشهاء (عمل زن هايی را گويند که به وسيله ی دست با آلت زنانگی بازی کرده و به تسکين حس

 

شهوانی می کوشند.  به کتاب  استمناء  دکتر  توتيا  رجوع  شود.  ) می باشد و اگر خدای نکرده اين

 

عمل جنبه ی اعتياد  به  خود  بگيرد،  انسان را تا آستانه ی مرگ پيش می برد. اين عمل زشت، آتش

 

جهنم و ذلت  و خواری  را  در  پی دارد،  علاوه بر اين ها اختلالات جسمی و روانی در دنيا گريبان

 

گير آن شخص خواهد شد و اگر ادامه پيدا کند ازدواج او را با مشکل روبرو خواهد کرد.

 

روايات و نظر قرآن در مورد استمناء:

 

در  مورد استمناء روايات و آيات بسياری وجود دارد که چندين مورد آن را در اين قسمت خواهيم

 

خواند؛ قرآن مجيد با لحن اکيد می فرمايد:

 

1- « خويش تن را در وادی بد بختی و هلاکت نأندازيد. » ( سوره ی بقره - آيه 192 )

 

2- «کسی که جز آنچه که گفته  شد (منظور ارضاء شهوت از طريق مشروع است) بخواهد  پس  او

 

تجاوز کار خواهد بود. » ( سوره ی مؤمنون- آيه 5 و6 و7 )

 

امام  صادق (ع) فرمود: « استمناء گناه بزگی است. » و خداوند  متعال  در  کتابش  از  اين عمل نهی

 

کرده است و فرموده است  کسی  که استمناء کند مانند کسی است که با خود ازدواج کرده است و

 

اگر بدانم کسی چنين عملی را مرتکب می شود هرگز با او غذا نمی خورم.

 

سائلی از امام پرسيد: آقا بفرماييد آيا گناه  زنا بزرگ تر  است  يا  زنا؟ حضرت فرمودند: استمناء هم

 

گناه بزرگی است. ( شعله های فساد صفحه 155 )

 

عمار از امام صادق(ع) نقل می کند که از حضرتش پرسيدند مردی خدای نکرده با حيوانی نزديکی

 

کرده و يا استمناء کرده است حکمش چيست؟

 

امام فرمودند : هر يک از اين دو عمل و هر چيزی که شبيه اين هاست در حکم  زنا می باشد و حرام

 

است. ( وسائل الشيعه جلد14 صفحه264 )

 

علاء می گويد از امام صادق(ع) در باره ی استمناء پرسيدم.

 

امام فرمودند : از کارهای خيلی بدی است  و برای جلوگيری از آن ازدواج موقت بهترين راه است.

 

( وسائل الشيعه جلد14 صفحه267 )

 

ابو بصير می گويد از حضرت صادق(ع) شنيدم که ايشان فرمودند: سه طايفه اند که خداوند در روز

 

قيامت  با  آنان  تکلم  نمی کند  و به  ايشان عنايتی  ندارد و از گناهان پاکشان نمی کند و برای آنان

 

عذاب دردناکی است :کسی که موی صورت خود را بکند، کسی که استمناء نمايد و کسی که با او

 

لواط شود. ( وسائل الشيعه جلد14 صفحه268 )

 

حضرت  علی (ع)  شخصی  را  که  مبتلا  به  اين گناه بود آنقدر کتک زد تا سرخ شد، او را از بيت

 

المال همسر داد. (وسائل الشيعه/جلد14/حديث3/صفحه267. )

 

 

چرا جوانان عزيز؟

 

چرا بيشتر جوانان از زندگی رنج می برند؟

 

چرا بی اراده و بی فکرند؟

 

چرا کم خون و رنگ پريده اند؟

 

چرا در گام های نخست زندگی با شکست روبرو می شوند؟

 

چرا گرفتار ضعف اعصاب و کم حافظگی هستند؟

 

پاسخ اين چرا ها را در اين تحقيق بخوانيد.

 

 

مرا راهنمايی کنيد!   

 

که در اين قسمت نامه دو دوست عزيزمان را برای شما ذکر می کنيم؛ 

 

جوانی هستم هجده ساله  (پسر)  که در اثر اجتماع يا محيط زندگی ام  به  يک  نوع انحراف جنسی

 

(استمناء) آلوده شده ام.

 

در حدود يکسال  و نيم است که اين عمل را انجام مي دهم ، در اين  مدت  اين  عمل برای من يک

 

عادت يا بهتر بگويم يک اعتياد شده است که هر وقت که سعی  می کنم  اين  عمل  را  انجام  ندهم

 

نمی دانم چه نيرويی مرا بدان نزديک مي کند.

 

آری  من  در  اثر  همين  عمل ، يکی از چشمانم بطوری ضعيف شده است که ديگر کلمات را نمی

 

بينم.  البته به سه دکتر هم مراجعه کردم که اين ها هم نتوانستند آن را مداوا  کنند  و  گفتند  که  قابل

 

عينک هم نيست. شما مرا ياری کنيد که چه کنم تا ديگر اين عمل زشت را انجام ندهم.

 

جوانی هستم23 ساله و محصل، از روزی که پا به دايره بلوغ گذاشته ام بر اثر نداشتن تربيت صحيح

 

و عدم  مراقبت  بی اطلاعی  به  (يک انحراف جنسی)  مبتلا شده ام  و بدبختانه  (هفت سال)  آن را

 

ادامه داده ام.

 

اکنون  به  اين  بلای  خانمان  سوز  مبتلا هستم و هر چه در ترک آن کوشيده ام نتيجه ای نگرفته ام.

 

ضرر های  آن  را  علاوه  بر  اينکه  در  کتاب ها  مطالعه کرده ام، در بدن خود نيز مشاهده می کنم,

 

ضعف اعصاب،کم خونی, لرزش بدن، لاغری، پژمردگی وچشمم ضعيف شده است.

 

نامه هايی  را که مطالعه کرديد نه درد دل يک جوان، بلکه زبان حال هزاران جوان است که در کام

 

چنين انحرافی فرو رفته و جوانی  خود  را  به ديار نيستی فرستاده اند.  بلای کشنده ی استمناء يا خود

 

ارضائی انحرافی است که حتی بعضی پزشکان  نادان  و  يا با قصد دشمنی ، آنرا بی ضرر و گاهی با

 

تمام بی شرمی انجام اين عمل را توصيه می کنند. 

 

می گويند: (اين عمل ، با آميزش جنسی بعد از ازدواج تفاوتی ندارد.) در صفحات بعد دروغ گويی

 

اين  دسته  از پزشکان  روشن  خواهد شد. ( رساله امام : استمناء جايز نيست ، هر چند برای تشخيص

 

قدرت  وی  بر  بچه  دار  شدن  باشد ، مگر اينکه ضرورتی ايجاب کند. مجالس عروسی و... در ديد

 

جوانان  و  نوجوانان  عزيز  ما  قرار  دارد و عوامل ديگر از قبيل بی کاری و بالا رفتن سن ازدواج در

 

دختران و پسران نيز از مشکلات جوانان امروزی است. )

 

در قديم مشکل جوانان در  مقابل مشکلات جنسی اين گونه  نبود .آنان به راحتی با اين عامل مبارزه

 

می کردند و از جوانی خود نهايت استفاده را می بردند. اما هم اکنون صحنه های تحريک کننده در

 

کوچه و خيابان  فراوان  و عکس ها و فيلم های مبتذل ، همه جا يافت می شود . موارد ديگر از قبيل

 

کتاب، مجلات، نوار، لباس، مهمانی ها،

 

 

تفاوت ارضاء طبيعی و غيرطبيعی:

 

يکی از نشانه های بلوغ،  ترشح منی (مايع سفيد رنگی که از مجرای ادرار خارج می شود.) از سلول

 

های غدد بيضه می باشد. کيسه های منی که در پشت مثانه قرار دارد تدريجاً  پر می شود. قسمتی از

 

اين مايع  توليدی  جذب بدن گرديده که در رشد و نمو اندام نوجوان مؤثر بوده و محرک تمايلات

 

جنسی است. (دقت کنيد)  ولی مقدار  زيادی  از آن بايد تخليه شود  و  در راه توليد مثل به کار می

 

رود. در دوران  قبل  از ازدواج ، در خواب  به  صورت احتلام خارج می شود. اين  نوع خارج شدن

 

يک عمل طبيعی است و هيچ گونه ضرری ندارد. ولی اگر به صورت استمناء(يعنی بازور و تحريک

 

غير طبيعی) اين مايع خارج شود و اين عمل تکرار شود، باعث ايجاد ناتوانی جسمی، جنسی و روانی

 

می شود.

 

بعد  از  ازدواج ، جوان  از  طريق  مشاهده و لمس و ساير حواس، مرکز تحريکات جنسی در مغز را

 

برانگيخته می کند و عمل جنسی انجام  می گيرد. ولی در مورد استمناء اين عمل به صورت خيالات

 

و تصور مناظر و صحنه های مورد توجه و لمس کردن يک قسمت خاص  از  بدن  انجام  می گيرد

 

که کاملاً غير طبيعی است. تکرار اين عمل علاوه بر زيان های  فراوانی که  دارد،  باعث می شود که

 

بعد  از  ازدواج عمل جنسی به صورت طبيعی انجام نشود و اين سرخوردگی ، باعث ايجاد يک نوع

 

ناراحتی روانی می شود. به نمونه های زير دقت کنيد:

 

جوانی متأهل: همسرم را تا حد پرستش دوست دارم ولی متأسفانه از معاشرت با وی لذت نمی برم و

 

اين امر مرا رنج می دهد.

 

مرد جوانی: از  هنگام  بلوغ  مکرر  اين  عمل  زشت  را  انجام  می دادم،  اکنون در تماس با همسرم

 

توفيقی حاصل  نمی کنم. اما وقتی تنها هستم فکر و خيال مرا تحريک می کند.

 

دو جوان ديگر می گفتند : به علت  تکرار  اين کار ، از آميزش با همسر خود عاجزند (دچار ناتوانی

 

جنسی شده اند.) و از اين بابت سخت شرمنده اند.

 

شما نيز دير يا زود ازدواج خواهيد کرد ، پس مواظب باشيد  با تکرار  اين  عمل  زندگی  آينده خود

 

را تباه نکنيد.

 

 

زيان های استمناء:

 

با  مطالعه  اين  قسمت  فکر  نکنيد که در ذکر زيان های استمناء غلو شده است.  اولاً اين زيان ها از

 

يک  يا  دو روز حاصل نمی شود. ثانياً کسانی که دارای قدرت بدنی بالاتری هستند دير تر دچار اين

 

زيان ها  خواهند  شد. موضوع  اين  نيست  که  يکبار  و  دوبار آن ضرر دارد يا ندارد، بلکه موضوع

 

اصلی  اين  است  که  اين  عملا   اعتياد  آور  بوده و يا انجام يک بار آن، ديگر گريبان انسان را رها

 

نمی کند.(دقت کنيد)

 

1.خراب شدن رشد جنسی                          22.تنگی نفس

 

2.لاغری                                                     23.تغيير باور نکردنی اخلاق و مزاج                

 

3.ضعف شخصيت                                      24.ايجاد حسادت

 

4.ضعيف شدن اراده                                   25.غم و غصه و کدورت

 

5.کم شدن قدرت جسمانی                         26.کم خونی

 

6.کم شدن نيروی روانی                              27.کمر درد

 

7.خجالتی و گوشه گيری                            28.سختی تنفس

 

8.ايجاد حالت پشيمانی و شک و ترديد       29.ضعف عمومی بدن

 

9.چشمها سياهی می رود                             30.کم شدن مقاومت بدن در مقابل بيماری های وخيم

 

10.سردرد و سرگيجه                                  31.کم گوشتی بدن

 

11.گشاد شدن حدقه های چشم                  32.ادامه اين عمل باعث فلج عمومی می شود

 

12.درد شديد در عمق چشم ها                   33.اعتياد آور و غير قابل کنترل

 

13.از بين رفتن قوت و شفافيت چشم ها      34.لرزش دست و پا

 

14.از بين رفتن رنگ اصلی صورت            35.ضعيف شدن اعصاب

 

15.پژمردگی صورت                                  36.بی حالی و سستی

 

16.از بين رفتن هوش و زکاوت                  37.شنيدن صدا در گوش

 

17.گرفتگی چهره                                      38.کج خلقی و عصبانيت

 

18.ايجاد حلقه های کبود اطراف چشم      39.از کار انداختن غدد داخلی

 

19.کم شدن حافظه                                    40.خارج شدن بی اختيار منی

 

20.خرابی اشتها                                          41.شهامت و درستی از انسان گرفته می شود

 

21.مشکل شدن هضم غذا                          42.جزء گناهان بزرگ و عذاب آور است

 

علاوه بر اين ها بيماری «ساديسم»  است  که  در اثر آن شخص مبتلا به استمناء با ديدن حيوانات نيز

 

تحريک شده و از بدنش منی خارج می شود. از همه مهم تر اينکه وجود انسان فاسد شده و روح او

 

تا حد حيوانيت پايين می آيد.  پيشوای  ششم  ما مسلمانان امام صادق(ع) می فرمايد: استمناء کننده

 

مثل  اين  است  که  با  خودش ازدواج کرده و اگر کسی را که چنين کاری می کند بشناسم با او هم

 

خوراک نمی شوم.

 

پيامبر گرامی ما (ص) می فرمايد: هر کس با دستش  شهوتش  را بيرون  کند لعنت شده است. با اين

 

توضيحات  دروغ گويی  بعضی  از  پزشکان معلوم شد . با توجه به اينکه پزشکان مطلع شهادت داده

 

اند. که اولاً  اين عمل اعتياد آور است. ثانياً وسائل آلوده شده به اين کار بسيار ساده و قابل دسترسی

 

است. ثالثاً جوانان زيادی که از اين دردها می نالند ، شاهد ديگری بر ضررهای بسيار  زياد  اين عمل

 

است.

 

 

دلايل مبتلا شدن:

 

1-     عدم توجه اولياء به فرزندان:

 

 به اين معنی است که اوليا حريم را حفظ نمی کنند و در مقابل فرزندان خود هر کاری می کنند و به

 

فرزندان  توجهی  نمی کنند . اسلام با آن همه مقامی که برای والدين قائل  است می گويد که اينان

 

در تربيت فرزندان مسئوليت دارند و در صورت کوتاهی در آن، مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت

 

و  نبايد  در  تربيت  و کنترل آن ها غفلت  ورزيد  و اين حديث که رسول اکرم(ص) به علی فرموده

 

اند: «لعنت خدا بر پدر و مادری باد که فرزند خويش را بد تربيت کند و موجبات عاق خود را فراهم

 

نمايد»  اين  جمله  نشانگر  آن  مسؤليت  است. ( صفحه 169 اسلام و تمايل جنسی به نقل از وسائل

 

الشيعه جلد5 صفحه115. )

 

نقش  مادر  در  تربيت  فرزند  از  پدر  بيشتر است. ( پيامبر  اکرم  فرموده  است :  «جهادالمرأه حسن

 

التبعل» ) ولی امروزه مادر ها بدون  توجه  به  نيازهای  عاطفی  فرزندان  خود، به سر کار می روند و

 

وقت ناچيزی را برای فرزندان خود قرار می دهند و آن هم زمانی است که خسته وبا افکار مغشوش

 

به خانه باز می گردند.

 

نکته ی  ديگر  اين  است  که  پدران  و  مادران  در خانه لباس هايی را می پوشند که باعث تحريک

 

فرزندان  خود  می شوند  و اين امر منجر می شود که جوان با خود ارضائی(استمناء يا استشهاء) و يا

 

اجتماع (از طريق اعمال نامشروع از قبيل؛ زنا،  لواط ، دوستی های نامشروع و...) خود را ارضاء می

 

کند.

 

2- زياده روی در مهر ورزيدن:

 

غالباً  اولياء  مخصوصاً  مادران  ساده  لوح  و از همه جا بی خبر که علاقه ی زيادی به کودک خود

 

دارند , در  حين بوسيدن يا به اصطلاح وررفتن به پسر يا دختر خود, با آلت تناسلی او بازی می کنند

 

و چون  طفل در هر سنی که باشد بالاخره دارای غريزه ی جنسی است و از اين عمل لذت می برد و

 

وقتی  اين  کار  مداومت  پيدا کند  برای  آن پسر يا دختر بصورت اعتياد در مي آيد و اگر يک روز

 

مادرش  با دستگاه تناسلی او بازی نکند احساس کمبود می کند و چون نمی داند که چه می خواهد

 

و به فرض اين که بداند قوه ی تکلم ندارد , لذ ا بد خلقی می کند و بدون اين که احتياجی  به شير و

 

يا خواب داشته باشد گريه و بی تابی می کند.مدتی که از اين ماجرا گذشت قطعاً آن طفل به مرحله

 

ای  خواهد  رسيد  که  می تواند  بعضی  از  احتياجات  خود  را  با دست هايش رفع کند و در همين

 

دوران  است  که  گاه  و  بی گاه  با  آلت  تناسلی خود  بازی  می کند  تا  ناراحتی  خود را بر طرف

 

سازد. اين عادت  برای  طفل  به  همين  صورت  باقی  می ماند  تا  به  سن  بلوغ برسد و چون در آن

 

موقع  احساسات  جنسی  بيشتر به او فشارمی آورد مشغول استمناء يا اسشهاء می شود و در نتيجه در

 

مدت  کوتاهی به عواقب وخيم و غير قابل جبران آن دچار می گردد, البته در اين مورد پسر و دختر

 

باهم فرقی ندارند,  زيرا  هر  دو  می توانند  به  اين عمل مبادرت ورزند.( ناتوانی های جنسی صفحه

 

44 ) پس  يکی  از علل مبتلا شدن جوانان اعم از پسر و دختر به اين عمل همين بازی دور از عقل و

 

منطق  مادران  بی اطلاع از دستورات دينی است که نفهميده و ندانسته موجبات بدبختی جگر گوشه

 

های خود را فراهم می کنند.

 

حضرت علی عليه السلام می فرمايد: «بازی کردن  مادر با آلت تناسلی دختر بچه ی شش ساله يک

 

قسم زنا محسوب می شود.»( مکارم الاخلاق صفحه ی115 )

 

3- بی اطلاعی والدين از مسائل تربيتی:

 

 از نظر  روان  شناسی  دوران  بلوغ  و جوانی  دوران  تحول و انقلاب است, در اين دوره کودکی و

 

ضعف  و مطيع مطلق بودن سپری می شود,  و  جوان شخصيت  مستقلی را بهم می زند. از اين دوره

 

نحوه ی  بر خورد  و ميزان  توقع  پدر  و  ماد ر نسبت  به  فرزند  بايد  تغيير  کند و برای آنان استقلال

 

و شخصيت  قائل  شوند.  در  اين  حکومت  صدرصد  پدر  و  مادر  بايد  نسبت  به فرزند صميمی و

 

خودمانی باشد  تا در سايه ی همين  اعتماد و صميميت , دختر و پسر, فقط والدين را مرجعی شايسته

 

برای مشاوره ی  خود بدانند و علاقه ها و  تمايلات  درونی خود را هرچند که جنسی و عاشقی باشد

 

با  آنان  در  ميان  بگذارند  و  به  ديگران  پناه  نبرند.  با  کمال  تأسف بايد گفته شود که در خيلی از

 

خانواده های مسلمان و بی طلاع از روش های تربيتی اسلام که با آخرين متد تربيتی اساسی مطابقت

 

می کند  به اين حقايق توجه نمی شود و در محيط های خانواده برای جوانان حقی به نام اظهار نظر و

 

بيان  تمايلات  وجود  ندارد و بر خلاف اصول عقلی و عملی هرگونه ابراز تمايلات فطری و غريزی

 

آنان را حمل به بی شرمی می نمايند و در نتيجه رابطه ی صميمی و هم رازی بين پدر و مادر از يک

 

طرف  و  فرزندان  از  طرف  ديگر  از بين  می رود  و لذا پسران و دختران از افشاء و اظهار خيلی از

 

مسائل  روانی  خويش  که  به  اقتضای  جوانی  محکوم به آن هستند, برای والدينشان خودداری می

 

کنند  زيرا  آن ها  را محرم  اسرار و راز دار خويش نمی دانند و  نتيجه  اين  می شود که  هم آنان از

 

راهبر  و  محرمی  دلسوز و با تجربه محروم می شود و هم از عکس العمل های دوران بلوغ فرزندان

 

خود بی اطلاع می گردد  و بدبختانه همين بی توجهی ها و ندانستن روش های تربيتی باعث انحراف

 

آنان  شده  و در مهالکی هم چون استمناء و غيره پرتشان می کند.( اقتباس از صفحه ی340 انقلاب

 

ارزش ها ) در  چنين  مواردی  است  که انسان به ارزش قوانين طلايی و دستورات عاليه اسلامی پی

 

می برد و به دست می آورد که اسلام از بيان هيچ مسئله ای  از  مسائل  زندگانی را فرو گذار نکرده

 

است.

 

 امام صادق(ع): در اين باره می فرمايد:«بگذار بچه ات هفت سال بازی کند، هفت سال هم رفتارش

 

را  کنترل  کن  و  مواظبش  باش  و هفت سال هم با او مانند يک مصاحب, ملازمت و همراهی نما,

 

اگر  رستگار  شد  خوشحال باش و اگر منحرف و اگر منحرف گرديد او را رها کن که خيری در او

 

نيست. ( گفتار  فلسفی  جوان  جلد1  صفحه ی  443  و  راه  مبارزه  با  مشکلات  پيمان  زنا شويی

 

صفحه ی104 )

 

4- سستی پايه های مذهبی:

 

بی توجهی  به مذهب  و  عمل  نکردن  به  قوانين  آن  يکی  ديگر  از موجبات انحراف است. اگر از

 

تمامی  جهات قوانين پر ارج آسمانی چشم بپوشيم و بگوييم هيچ فايده ای برای اديان نبوده و به هيچ

 

وجه  مقرون  به  واقع  نيست   و اين فايده ی عظيم را نمی شود از آن ها سلب کرد که آن ها بهترين

 

عواملی هستند که بشر را از ارتکاب جرائم جلوگيری کرده و به خوبی ها وادارش می سازد وشکی

 

نيست تا زمانی که بشر از سرمايه ی نفيس عقيده و ايمان  بی بهره باشد روزگارش نيز هر روز از روز

 

پيش  بدتر  خواهد بود و اين همان معنايي است که پديد آورنده جهان در قرآن مجيد آورده است:

 

«هر کس  از  فرمان  ما  سرپيچی کند و ياد ما  از  دلش  بيرون رود يک زندگی تيره و تنگی خواهد

 

داشت.» ( سوره ی طه آيه ی 124 )

 

در هر حال اين  سست  دينی اثری  عميق در روابط جنسی دارد. هنگامی که جامعه دستخوش تزلزل

 

دينی  و  اخلاقی گشت , ديگر  اثری از وجدان بر روی فرد نخواهيم ديد . چون بسياری از نکات را

 

اصلاً   بد  نمی پنداريم  تا آن ها  را محکوم سازد. بلکه فرد در اين ميان ديگر به قضاوت جامعه می

 

نگرد  و  هر  کجا  که  توانست  دور  از  جامعه  عملی دلخواه انجام دهد, بدون نگرانی زياد و بدون

 

کنترل  درونی  به  ارتکاب  آن  مبادرت  می ورزد. ( صفحه ی 272 جوانی پر رنج )  لذا اگر انسان

 

بداند در هر عملی که از او سر می زند ناظری بوده قطعاً از آن آلودگی ها دوری خواهد جست.

 

5- آلودگی های محيط:

 

محيط  امروزی  ما  برای  غريزه ی جنسی شرايط نامساعدی را به بار آورده است. آزادی ها آنچنان

 

در پای  نسل جوان ريخته شده است که همه چيز آن ها را سخت درهم کوبيده است و بشريت را به

 

سوی  دره ی  سقوط  و  شکست  نزديک  می کند . بزرگ ترين درد اجتماعات فعلی ما وجود فيلم

 

های  تجارتی  و  شهوانی و آهنگ های محرک متعدد است که امروزه متاًسفانه در همه جا به چشم

 

می خورد. در  محيط  زندگی  ما  سينما  ( جهت  اطلاع  بيشتر در باره ی مفاسد سينما و تلويزيون و

 

نحوه ی  استفاده  از  آن ها به کتاب انقلاب ارزش ها نوشته آقای نبی صادقی و کتاب افسونگر قرن

 

نوشته  آقای  سيف  الله کبيريان رجوع کنيد. ) از وسايل تفريح به شمار می آيد و نحوه ي استفاده ی

 

غلط  از  سينما  يکی  از  خطرناک ترين دشمن اخلاق اجتمايی در آمده است. هرنوع فيلم بدون در

 

نظر  گرفتن  شرايط  سنی  در سينماها و تلويزيون پخش می شود و اگر اوليا دلسوز باشند جلوی اين

 

تبليغات  منحرف  کننده  را می گيرند. برهنگی  روز  افزون  زنان  که  باعث شعله ور ساختن فساد و

 

فحشا  و آتش  غريزه ی  جنسی  دخالت شايان توجهی دارد. به قول دکتر صاحب الزمانی فيلم های

 

غربی  با  معرفی زندگی مصنوعی و رويايی و ارزشهای تازه و اغراق آميز که حتی در خود غرب نيز

 

مصداق خارجی ندارد خود يکی از مشکلات زندگی جوانان ما به شمار می رود.

 

6- مطالعه کتب و مجلات عشقی و گمراه کننده:

 

کسانيکه  با  کتاب  سرو کار دارند و به خواندن آن علاقه مندند از تأثيرات خوب و بد کتاب بر کنار

 

نيستند  و  به  طور  خود کار مضامين کتاب در روح آن ها اثر خواهد گذاشت و روی همين حساب

 

اسلام  اجازه ی مطالعه ی کتاب های گمراه کننده را نداده است. جوانانی که راغب به کنترل غريزه

 

ی  جنسی و اخلاقی خود هستند و از عواقب وخيم عشق و شهوترانی می خواهند در امان باشند بايد

 

از خواندن کتاب های گمراه کننده و رمان های عشقی و داستان های منحرف کننده و هوس آور به

 

طور جدی خودداری کنند.

 

بعضی  از  مطبوعات  و مجلاتی  که  در  جامعه ی  مسلمانان  انتشار  می يابد که در واقع نقش بسيار

 

مخرب  و خانمانسوزی  در  اخلاق  جامعه  مخصوصاً  جوانان  بازی  می کند  و  اين  سنگر  نيرومند

 

تبليغاتی  چنان  در  اشاعه ی  تبليغات  صحيح  و سودمند  و هدف عاليه ی خود که (رسالت تبليغاتی

 

است)  خيانت  ورزيده , که صدای  مربيان  اخلاقی  را  بلند  کرده  است  و عوض وظيفه ی الهی و

 

اجتماعی و انسانی اش در جهت گرايش جامعه خصوصاً جوانان به فساد اخلاق و منحط کردن و از

 

بين بردن  پاکی و طهارت در نسل جوان و آن ها را به عشق ها و شهوات نامشروع دعوت کردن و با

 

تصور  نشان  دادن   اندام های  مختلف  عريان  و  نيمه  عريان  زنان  و  هنر پيشگان  هرزه   بی عفت

 

سينمايی ,  شعله های  خانمان  برانداز انحرافات جنسی را دامن می زنند و چه جوان هايی که نيروی

 

فعالانه ی مملکت و وطن خود هستند و در کام مرگ و نيستی فرو می روند  و  قبل  از  شکفته شدن

 

جوانی آن ها, در دره ی مهلک شهوات پرپر می گردد.

 

7- استفاده نا درست از ابزار ها(اينترنت, موبايل, ماهواره و ...):

 

عوامل  فساد از طريق اين ابزار به راحتی در اختيار جوانان قرار می گيرد و اگر جوانان از نظر اعتقاد

 

و ايمان به بلوغ نرسيده باشند به راحتی به سوی گناه می روند و دچار انحرافات جنسی می شوند.

 

8- چشم چرانی ها:

 

چشم چرانی ها (به بهداشت ازدواج مراجعه شود. ) و چندين عامل ديگر که دست به دست هم داده

 

و جوان را به طرف پرتگاه انحرافات سوق می دهند و گاهی هم می شود که اوضاع و احوال آلت,

 

انسان  را  به اين عمل  وادار می کند. مثلاً  چيزی که موجب پيدايش خارش در دستگاه تناسلی بدن

 

شود و در نتيجه دست ماليدن و تماس را موجب گردد.

 

آری  چشم  چرانی  مرض  خطرناکی  است  که جوان بايد از آن چشم بپوشد تا تحريک نگردد و به

 

اعمال ناشايسته گرفتار نشود.

 

افزايش  چشم چرانی ها دارای دلايل متعددی است  که  مهم ترين  آن ها  رعايت  نکردن  حجاب,

 

مخصوصاً  از  طرف زنان است . حجاب از ضروريات قرآن است و در چند جای قرآن مجيد زن ها

 

را امر به  حجاب فرموده است. در قرآن کريم آمده است: « وبايد بزنند يعنی فرواندازند زن ها مقنعه

 

های  خود  را  بر گريبان هايشان (گردن  خود  را  به  مقنعه ی سر بپوشانند تا موی و بناگوش و سينه

 

هايشان پوشيده بماند.) و زينت و  جمال  و  آرايش  خود را جز برای شوهر و محارمشان يعنی پدر ,

 

پدر شوهر , پسر , پسر شوهر , برادر , پسر برادر , پسر خواهر و ساير

 

زن های  مسلمان  و کنيز ملکی و خدمتگذاری که ميل  به  زنا  ندارد که آن هايی هستند که پيرند و

 

طفلی  که  هنوز  به  حد  تميز  نرسيده  و  از  حال مباشرت با زنان بی خبرند و نمی دانند عورت زنانه

 

چيست  و زنان آن  طور پا به زمين نمی زنند که خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود.» ( سوره

 

ی نور- آيه 30 )

 

 

راه های پيشگيری و درمان

 

اکنون  که  ضر ر و  زيان  اين  انحراف  بزرگ  را فهميديم  پس بنابر عقل بايد از راه های درست به

 

پيشگيری آن بپردازيم که چند مورد آن بيان خواهد شد؛

 

1- اجتناب از هر گونه تحريک مصنوعی:

 

اگر  جوانان  انتظار داشته باشند که هر شب در برابر تلويزيون ناظر صحنه های هوس آلود(فيلم های

 

سکسی) باشند  و  همه  روزه  قسمت  مهمی  از وقت گرانبهای خود را به شنيدن ترانه های موسيقی

 

(برای درک مفاسد موسيقی  به  کتاب  موسيقی از نظر دين و دانش و کتاب موسيقی و اسلام رجوع

 

شود. )  و ساز و آواز و يا به مطالعه ی رمان های عشقی و تماشای عکس های شهوت انگيز مجلات

 

فاسد و مبتذل بگذرانند و در کوچه و خيابان با ولع, تمام اندام زنان را ورانداز کنند, و با اين همه باز

 

هيچگونه  آلودگی  پيدا نکنند  سخت در اشتباهند . امام علی(ع) با يک جمله تمام نتيجه ی اين نوع

 

مفسده  را  پيش  بينی  کرده و فرموده است: «کسی که چشمش را آزاد بگذارد قلبش را به رنج می

 

افکند  و کسی که آزادانه نگاه کند حسرت های  ابدی  خواهد داشت. » ( مشکلات پيمان زناشوئی

 

صفحه27 )

 

2- تهيه ی برنامه ی فشرده برای تمام وقت:

 

جوانان  بايد  برای  تمام  شبانه روز  خود دارای برنامه ای منظم باشند , به  طوريکه حتی يک ساعت

 

وقت  بيکار  و  بدون  برنامه  نداشته  باشند. منظور  اين نيست  که  کار  تمام  وقت  داشته  باشند بلکه

 

هرکارشان (درس و کار خانگی و تفريحات سالم) را با برنامه انجام دهد.

 

بزرگترين  بدبختی  برای  يک  جوان  اين  است  که  وقت  های خالی از هرگونه برنامه داشته باشد.

 

ممکن  است  جوانی  بيکار  باشد و يا جويای کار اما در عين حال برای شب و روز خود برنامه داشته

 

باشد.

 

 

3-بايد عادتی را جايگذين عادت ديگر کرد:

 

روانشناسان می گويند: برای ترک يک عادت بد حتماً بايد به سراغ يک عادت خوب رفت و آن را

 

جانشين  عادت  بد  نمود.  مثلاً کسانی  که عادت به قمار دارند و با آن که تمام زيان های آن را می

 

دانند  و  حس می کنند باز حاضر نيستند آن را ترک بگويند و به گفته ی خودشان هنگامی که وقت

 

قمار  می رسد  نمی دانند  چه  نيرويی  آن ها را مانند يک اسير و برده به سوی اين عمل می گشاند.

 

چنين  کسانی بايد در همان ساعات بازی صحيح ديگری را جايگذين قمار کنند. در مورد عادات بد

 

جنسی  بايد درست در همان ساعاتی که انگيزه ی آن در مبتلايان توليد می شود به سراغ برنامه های

 

خاصی  که برای  چنين  ساعتی  از  قبل  پيش  بينی  شده  بروند. مثلاً به سراغ يک مسابقه ی علمی و

 

ورزشی  و  مسابقه ی  هوش  و  ورزش های  انفرادی مانند ؛ کوهنوردی  , اسب سواری و دوچرخه

 

سواری و... افراد مذکور بايد اين کار ها را آنقدر انجام دهند تا جايگذين عادت سابق شود.

 

4- پرهيز مطلق از تنهايی و ايجاد مانع:

 

معمولاً  انسان  خواسته هايی  را دنبال می کند که به آن دسترسی داشته باشد و بتواند به آسانی به آن

 

برسد . مثلاً  اگر  وسائل  ميخوارگی (مشروبات  و مواد مخدر) در  فاصله ی  يک  کيلومتری  باشد

 

شخص  معتاد  به دنبالش می رود و لی اگر ده ها کيلومتر فا صله داشته باشد هرگز حال اقدام آن را

 

ندارد.  از  اين مثال چنين به دست می آيد که وجود مانع و فراهم نبودن مقدمات عادات زشت خود

 

عامل  بزرگی است که در ترک اين اعمال وجود دارد. يکی از شرايط ايجاد حالت شهوانی استمناء

 

فراهم  بودن  مقدمات آن است. لذا افراد گرفتار بايد از تنها ماندن جداً بپرهيزند و هرگز تنها نمانند.

 

تنها  برای  مطالعه  به  نقاط  خلوت  نروند  و به محض اين که در خود احساس ناراحتی کردند تا می

 

توانند  زود مانعی ايجاد کنند. مثلاً اگر جايی تنها هستيد, زود آمادگی زمينه را بهم بزنيد و از تنهايی

 

بگريزيد و سرگرم مشغله ی ديگری شويد.

 

5- تلقين(بخود گويی):

 

هيچ يک از روانکاوان اعجاز تلقين را انکار نکرده اند. اين عمل يک روش معمولی و پيش پا افتاده

 

نيست  و  نتيجه ی  آن  آنقدر  عالی  و  شگفت  انگيز  است که انسان را دچار بهت و حيرت خواهد

 

ساخت.  افراد  معتاد  بايد  مرتباً  به  خود  تلقين کنند که به خوبی قادرند که اين عمل زشت را ترک

 

کنند. برای اينکه تلقين اثری قوی داشته باشد بهتر است به صورت زير و در چندين روز پشت سر هم

 

بيان کنند (طبق گفته ی روانشناسان): هر وقت که چيزی فکر آنان را مشغول کرد به پشت بخوابند و

 

صورت  آن ها  به طرف آسمان باشد, در اين حال فکر خود را متمرکز ساخته و با کلمات شمرده و

 

محکم  اين  جمله  را  تکرار  کند : من  به  خوبی  قادر  هستم اين عادت بد را از خود دور کنم, من

 

قادرم ... تکرار اين  تلقين اثر عجيبی در تقويت روحيه و ترک اين عادت بد دارد.( مشکلات جنسی

 

صفحه 200 ) 

 

6-تقويت عمومی و رژيم غذايی:

 

داشتن  يک  رژيم  غذايی  کامل  و  سالم  که موجب تقويت عمومی بدن گردد نيز در مبارزه با اين

 

عادت  که  در  بسياری  از مواقع از ضعف اعصاب سرچشمه می گيرد يا خود عامل ضعف اعصاب

 

است  تأثير  قابل  توجهی دارد. استحمام با آب سرد(البته در مواقعی که وضع هوا اجازه می دهد) و

 

ماساژ  دادن  بدن  با حوله  نيز کمک  مؤثری  به  اين گونه افراد می تواند بنمايد. همچنين اين گونه

 

افراد  بايد  از پوشيدن لباس های چسبان و تنگ که عامل مؤثری برای گرايش به اين انحراف هستند

 

بپرهيزند.( مشکلات جنسی صفحه202 )

 

7- استمداد از نيروی ايمان و عقايد مذهبی:

 

اين نيرو  می تواند  بزرگترين  کمک را به مبتلايان بکند و آن ها را به زودی از چنگال اين عادت بد

 

نجات بخشد. اين  گونه  افراد  نبايد  هرگز خود را يک فرد نفرين شده و غير قابل اصلاح در درگاه

 

خدا بدانند, بلکه بايد به لطف خداوند بزرگ کاملاً اميدوار باشند و هنگام نماز و پس از نماز که سر

 

به سجده گذاشتن  و با آفريننده ی مهربان و بخشنده ی  خود راز و نياز وی کنند با تمام دل و جان و

 

با  تمام  ذرات  وجود  خويش  از  او  بخواهند  که آن ها را در ترک اين عمل زشت ياری کند و از

 

چنگال  آن برهاند و مطمئناً هرگاه با جان و دل به او توجه نمايند به طور حتم لطف خدا به ياری آن

 

ها خواهد شتافت و در اين مبارزه ی حياتی پيروز خواهند شد و نيز بايد در همه جا و همه حال او را

 

حاضر و ناظر بدانند و هرگز به خود اجازه ندهند که در پيشگاه مقدس او دست به انجام چنين کاری

 

بزنند.

 

8- نذر و عهد و قسم:

 

در فقه اسلام  باب هايی نذر, عهد و قسم وجود دارد  که  بهترين  راه  برای  ترک عادات زشت می

 

باشد  و  چه بسا افرادی که در ترک اعتياد های خطرناک مثل سيگار , شراب , قمار و غيره نذرهايی

 

کرده اند  و  از  اين رنج هار هايی يافته اند و اين راه خوبی است برای ترک عمل استمناء و استشهاء

 

است.

 

9- بستر خواب:

 

يکی از  مواقع حساس يک جوان (بخصوص در اين زمان با اين محيط)بستر خواب و دقايق اوليه ی

 

استراحت  است  که  جوان  در اين لحظه در معرض غرش های غريزه ی جنسی قرار می گيرد و چه

 

بسا  در  فکرش  يک  فيلم  به  نمايش  گذاشته و مشاهدات روزمره آلوده در پِش چشمش رژه می

 

روند.  در  اين  لحظات  حساس  که  فکر  جوان به تسخير غريزه ی جنسی در آمده و می خواهد در

 

عالم  خيال  خواسته ی نفسانی را ارضاء کند. گرچه جلوگيری از ارتکاب اين عمل که مقدمات آن

 

فراهم  شده  مشکل  است  ولی  محال  نيست. جوان  بايد  ابتدا قبل از ورود به بستر با آب سرد آلت

 

تناسلی خود را شست وشو دهد تا عمل بيضه ها برای تحريک از بين برود و از طرفی هنگام ورود به

 

بستر  خود  ر ا به  افکار  سالم  و  بی حيجان مشغول دارد و شايد بهترين راه برای جلوگيری از افکار

 

ناهنجار مطالعه ی کتب مفيد و سودمند و موافق ذوق است.

 

10- ورزش:

 

می توان  با کمال  اطمينان  عقيده داشت که  يکی  از بزرگترين راه های آرامبخش طوفان غريزه ی

 

جنسی  در  انسان  ورزش  است.  ورزش  گذشته  از اين که جسم را نيرومند می سازد عامل مؤثری

 

برای  آرام  نگاه  داشتن نيروی شهوانی است. اسلام نيز برای ورزش ارزش خاصی قائل شده است و

 

حتی  شرط  بندی  که  فعل  حرامی است را برای بعضی از ورزش ها(تيراندازی, شنا و اسب دوانی)

 

مجاز دانسته است. (جوان و غريزه ی جنسی صفحه109 ) ورزش  بهترين راه و سالم ترين راه است

 

که  التهابات  روحی  جوان را آرام کرده و در حال ورزش هيچ گونه تحريک غريزهی جنسی روی

 

نمی دهد.

 

11- ازدواج موقت:

 

به  علت  بالا رفتن سن ازدواج به علت  نا مساعد بودن شرايط ازدواج از قبيل بی کاری و مهريه های

 

سنگين بهترين راه و شرعی ترين راه ازدواج موقت است.

 

12- راه های ديگر:

 

الف: در کتاب  مکارم الاخلاق از حضرت علی(ع) نقل شده است که ايشان فرموده اند:«زياد شدن

 

موی مرد باعث کمی شهوتش می شود.»

 

ب: در کتاب  مستدرک  الوسائل  از  پيامبر (ص)نقل شده است : « ای گروه جوانان هرکس از شما

 

قدرت  ازدواج  دارد  ازدواج کند  و  اگر  قدرت  ندارد  روزه بگيرد, زيرا روزه گرفتن برای کنترل

 

شهوت مفيد است.»

 

ج: باز در کتاب مکارم الاخلاق از امام رضا(ع) نقل شده که می فرمود : « سوداب (سوداب گياهی

 

است  داروئی  مانند  پونه , خوردن  آن  قوای جنسی مرد را تضعيف می کند و برای زن سبب سقط

 

جنين می شود.(برهان قاطع))عقل را زياد می کند و آب کمر(منی) را پراکنده می سازد.»

 

د: در کتاب وسائل الشيعه از امام  موسی بن جعفر نقل شده است: « دراز شدن موی بدن منی را قطع

 

می کند و جوانان  نبايد  هيچ  گاه  به  رو بخوابند» و حضرت علی(ع) نير می فرمايد:«مرد نبايد به رو

 

بخوابد.» ( سفينه البحار جلد دوم صفحه625 )

 

و: افزايش غيرت  در  افراد  که  دشمنان  از  طريق  تهاجم  فرهنگی (اگر از کسی در رابطه با تهاجم

 

فرهنگی پرسيده شود جوابش اين خواهد بود که دشمنان از طريق چاپ عکس های افراد بد حجاب

 

بر  روی  کالاهايشان  سعی  بر  گمراهی  جوانان  ما  دارند  اما  در اصل اينگونه نيست. زيرا دست به

 

کارهاي  بزرگ  ديگری دست زده اند که از ديد ما خارج است و در اينجا هم مجالی برای بحث بر

 

روی آن نيست. )  سعی بر کم کردن و در نتيجه از بين بردن آن در افراد به ويژه در جوانان دارند که

 

باعث  می شوند  که  هر  بد  حجابی  و يا مشکل هايی که با اسلام مغايرت دارد برای آن ها نکته ای

 

کوچک به شمار آيد يا اصلاً بر آن ها تأثيری نگذارد.

 

 

فهرست منابع

 

 

1-     کتاب جوانان چرا نوشته اعضای انجمن مذهبی کتابفروشان

 

2-     جزوه ی مشکلات جنسی نوشته ی آقای علی عسکری

 

3-     راهنمايی ها و کمک استاد جواد حسين آبادی

 

4-     راهنمايی ها وکمک دانشجويان و دوستان

 

گزارش تخلف
بعدی